Kurs wózki widłowe bydgoszcz
Szukaj:
Urządzenie techniczne objęte dozorem technicznym może być eksploatowane na podstawie:
zezwolenia ustnego lub pisemnego wydanego przez upoważnionego konserwatora
ważnej decyzji zezwalającej na eksploatację wydanej przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego
oznaczenia CE umieszczonego na urządzeniu
deklaracji zgodności wystawionej przez wytwórcę
Które z wymienionych czynności nie należą do zakresu obowiązków obsługującego UTB:
wykonywanie niewielkich napraw urządzenia w ramach posiadanego wykształcenia i umiejętności
przestrzeganie instrukcji eksploatacji w zakresie obsługi UTB
zapoznanie się z planem pracy i wielkością przenoszonych ładunków
wszystkie odpowiedzi są poprawne
Terminy przeglądów konserwacyjnych urządzeń technicznych:
są zawarte w instrukcji eksploatacji urządzenia
określa konserwator urządzenia
określa w protokole inspektor wykonujący badanie
Dozorem technicznym nazywamy:
określone ustawą działania zmierzające do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych i urządzeń do odzyskiwania par paliwa oraz działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa p
instytucje kontrolujące stan techniczny urządzeń
Urząd Dozoru Technicznego
UDT, WDT, TDT
Dozór techniczny nad urządzeniami technicznymi wykonuje:
Urząd Dozoru Technicznego oraz specjalistyczne jednostki dozoru technicznego
Urząd Dozoru Technicznego oraz upoważnione przez UDT organizacje
Urząd Dozoru Technicznego i zagraniczne jednostki dozoru technicznego
Zmiana parametrów technicznych lub zmiana konstrukcji urządzenia technicznego traktowana jest jako:
modernizacja urządzenia technicznego
naprawa urządzenia technicznego
usuwanie usterek i innych nieprawidłowości urządzenia technicznego
wytworzenie nowego urządzenia
Uzgodnioną naprawę lub modernizację urządzeń technicznych może wykonać:
naprawiający lub modernizujący, który posiada uprawnienie wydane przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego
eksploatujący urządzenie techniczne posiadający odpowiednie doświadczenie w zakresie napraw lub modernizacji
konserwator posiadający odpowiednie doświadczenie w zakresie napraw lub modernizacji
w niewielkim zakresie kompetentny operator
Ustawa o dozorze technicznym określa następujące formy dozoru technicznego:
całkowita, częściowa, ograniczona
pełna, ograniczona, uproszczona
pełna, cykliczna, sporadyczna
Decyzję zezwalającą na eksploatację urządzenia technicznego wydaje:
konserwator po wykonaniu przeglądu z wynikiem pozytywnym
organ właściwej jednostki dozoru technicznego lub eksploatujący urządzenie techniczne z upoważnienia organu właściwej jednostki dozoru technicznego
organ właściwej jednostki dozoru technicznego lub organ administracji publicznej z upoważnienia organu właściwej jednostki dozoru technicznego
organ właściwej jednostki dozoru technicznego
Obsługujący urządzenie techniczne może podjąć pracę gdy:
urządzenie posiada ważną decyzję zezwalającą na eksploatację jeżeli wymagają tego odpowiednie przepisy
posiada zaświadczenie kwalifikacyjne odpowiedniej kategorii
urządzenie posiada aktualny pozytywny wynik przeglądu konserwacyjnego
wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione jednocześnie
urządzenie posiada aktualny wpis w dzienniku konserwacji potwierdzający sprawność urządzenia
przeszedł odpowiednie szkolenie stanowiskowe
urządzenie posiada ważną decyzję zezwalającą na eksploatację
W przypadku nieprzestrzegania przez eksploatującego przepisów o dozorze technicznym eksploatujący:
otrzymuje pisemne upomnienie
otrzymuje zalecenia pokontrolne
podlega grzywnie lub karze ograniczenia wolności
odpowiedź a i b jest prawidłowa
W przypadku stwierdzenia zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska inspektor:
wydaje decyzję wstrzymującą eksploatację urządzenia technicznego
wystawia mandat karny
pisemnie poucza eksploatującego
W przypadku niebezpiecznego uszkodzenia urządzenia technicznego lub nieszczęśliwego wypadku eksploatujący:
niezwłocznie powiadamia UDT o zaistniałym zdarzeniu
powiadamia producenta urządzenia o przyczynach powstałego zdarzenia
niezwłocznie dokonuje naprawy urządzenia i przekazuje do dalszej eksploatacji
zgłasza urządzenie do wykonania naprawy
Zaświadczenie kwalifikacyjne do obsługi może zostać cofnięte przez:
eksploatującego urządzenie techniczne
inspektora bhp
Państwową Inspekcję Pracy
Urządzenia techniczne nieobjęte dozorem technicznym to:
żurawie o udźwigu do 3,2 t
wciągniki i wciągarki oraz suwnice
wózki jezdniowe podnośnikowe oraz podesty ruchome
zawiesia transportowe
Urządzenia techniczne objęte dozorem technicznym to:
przenośniki kabinowe i krzesełkowe
układnice magazynowe oraz urządzenia dla osób niepełnosprawnych
wyciągi towarowe i wyciągi statków
Niebezpieczne uszkodzenie urządzenia technicznego to:
każda usterka UTB
nieprzewidziane uszkodzenie, w wyniku którego urządzenie nadaje się do częściowej eksploatacji
nieprzewidziane uszkodzenie, w wyniku którego nadaje się do eksploatacji tylko przy obniżonych parametrach
nieprzewidziane uszkodzenie, w wyniku którego urządzenie nie nadaje się do eksploatacji lub jego dalsza eksploatacja stanowi zagrożenie
Nieszczęśliwy wypadek to:
nagłe zdarzenie, które spowodowało obrażenia ciała lub śmierć
nagłe zdarzenie, które spowodowało przerwę w pracy
nagłe zdarzenie, które skutkuje wyłączeniem urządzenia technicznego z eksploatacji
każda usterka UTB spowodowana przyczyną losową
Podnoszenie i przenoszenie osób przez urządzenie techniczne przeznaczone wyłącznie do transportu ładunków wymaga:
uzgodnienia z organem właściwej jednostki dozoru technicznego
uzgodnienia z przełożonym
uzgodnienia ze służbą BHP
jest możliwe przy zachowaniu szczególnej ostrożności i pod nadzorem inspektora
Odpowiedzialnym za zapewnienie właściwej obsługi i konserwacji urządzenia technicznego jest:
eksploatujący urządzenie techniczne
Państwowa Inspekcja Pracy
inspektor UDT
Wymagane przepisami prawa przeglądy konserwacyjne wykonuje:
osoba posiadająca zaświadczenie kwalifikacyjne do konserwacji
pracownik autoryzowanego serwisu producenta urządzenia (pod warunkiem posiadania zaświadczeń kwalifikacyjnych do konserwacji)
zakładowe służby utrzymania ruchu
Dziennik konserwacji urządzenia technicznego prowadzi:
inspektor UDT w księdze rewizyjnej urządzenia
uprawniony operator
wyznaczony pracownik eksploatującego
konserwator urządzenia technicznego
Badania odbiorcze przeprowadza się dla urządzeń technicznych:
w terminach zgodnych z zapisami rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego
przed wydaniem pierwszej decyzji zezwalającej na eksploatacje
po naprawie urządzenia technicznego
po każdej zmianie eksploatującego
Badania okresowe przeprowadza się dla urządzeń technicznych objętych dozorem:
ograniczonym
pełnym
uproszczonym
Nieobecność konserwującego na badaniu urządzenia technicznego wymaga min.:
wcześniejszego uzgodnienia tego faktu z organem właściwej jednostki dozoru technicznego
przedstawienia pisemnego usprawiedliwienia nieobecności konserwatora
przedstawienia zwolnienia lekarskiego potwierdzającego niezdolność konserwatora do pracy
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
Kandydat na obsługującego urządzenie techniczne musi:
mieć ukończone 18 lat
posiadać przynajmniej wykształcenie zawodowe
posiadać przynajmniej 1 rok stażu pracy
Obsługujący urządzenie techniczne ma obowiązek przerwać pracę gdy:
jego stan fizyczny i psychiczny w dniu pracy jest nieodpowiedni
stwierdzi, że dalsza praca urządzeniem stwarza zagrożenie
urządzenie jest niesprawne
Terminy przeglądów konserwacyjnych urządzenia mogą być określone:
w instrukcji eksploatacji urządzenia
w ustawie o dozorze technicznym
w rozporządzeniu określającym warunki techniczne dozoru technicznego
odpowiedź a i c jest prawidłowa
Terminy badań okresowych i doraźnych kontrolnych UTB określone są:
w dokumentacji konstrukcyjnej urządzenia
w dzienniku konserwacji
Obowiązkiem obsługującego urządzenie techniczne jest:
przestrzeganie instrukcji eksploatacji w zakresie obsługi urządzenia
przestrzeganie instrukcji eksploatacji w zakresie konserwacji urządzenia
wykonywanie napraw urządzenia
Urządzenie techniczne można eksploatować na podstawie:
aktualnej naklejki organu właściwej jednostki dozoru technicznego określającej termin kolejnego badania
aktualnego wpisu konserwatora urządzenia w dzienniku konserwacji
pozytywnego protokołu z badania okresowego lub odbiorczego
Po wykonanych czynnościach przy urządzeniu technicznym inspektor sporządza:
instrukcję eksploatacji urządzenia
decyzję i protokół z wykonanych czynności
deklarację zgodności CE
Naprawę i modernizację urządzenia technicznego wykonuje:
operator w ramach posiadanych umiejętności
konserwator
zakład uprawniony
eksploatujący
Bezpośrednio odpowiedzialnym za bezpieczną eksploatację urządzenia technicznego jest:
obsługujący urządzenie
producent urządzenia
zakładowy inspektor BHP
Informacje dotyczące zasad bezpiecznej obsługi urządzenia są zawarte w:
instrukcji eksploatacji urządzenia
ustawie o dozorze technicznym
dzienniku konserwacji
protokole z badania wykonanego przez inspektora UDT
W ramach czynności przed rozpoczęciem pracy obsługujący:
sprawdza stan techniczny urządzenia poprzez oględziny
wykonuje próby statyczną i dynamiczną
wykonuje próby ruchowe urządzenia
Zaświadczenia kwalifikacyjne do obsługi urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu wydaje:
firma szkoleniowa po pozytywnym wyniku egzaminu sprawdzającego
inspektor BHP na podstawie zaświadczenia o ukończeniu kursu
pracodawca na podstawie zdanego egzaminu
Przeciążanie UTB w trakcie pracy:
jest zabronione
jest dopuszczalne
jest dopuszczalne ale tylko do 125% udźwigu nominalnego
jest dopuszczalne ale tylko do 110% udźwigu nominalnego
Badania doraźne eksploatacyjne wykonuje się m.in.:
po każdym usunięciu usterki przez konserwatora
po wymianie cięgien nośnych
raz na rok
po wypadku na urządzeniu
Obowiązki obsługującego określone są:
Badania okresowe urządzenia technicznego są wykonywane przez:
konserwatora posiadającego odpowiednie zaświadczenie kwalifikacyjne
inspektora organu właściwej jednostki dozoru technicznego
pracownika serwisu producenta
operatora
Jednostką dozoru technicznego jest:
Wojskowy Dozór techniczny
Transportowy dozór Techniczny
Zaświadczenia kwalifikacyjne uprawniające do obsługi urządzeń technicznych ważne są na terenie:
Rzeczypospolitej Polskiej
Unii Europejskiej
nie mają określonego obszaru ważności
krajów strefy Schengen
Obowiązek stosowania środków ochrony indywidualnej przez operatorów urządzeń technicznych wynika z:
instrukcji eksploatacji producenta
przepisów BHP
przepisów wewnątrzzakładowych
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu przepisom dozoru technicznego podlegają:
dźwigi, żurawie, suwnice, wciągarki i wciągniki
wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia, podesty ruchome
dźwignice linotorowe, przenośniki kabinowe i krzesełkowe
Instrukcja eksploatacji może nie zawierać:
informacji o terminach i zakresie przeglądów konserwacyjnych UTB
podstawowych parametrów i przeznaczenia UTB
terminów badań technicznych wykonywanych przez jednostkę inspekcyjną
informacji o sposobie obsługi urządzenia
Księga rewizyjna urządzenia musi zawierać:
zbiór protokołów z badań wykonywanych przez jednostkę inspekcyjną
dokument, w którym odnotowywane są przeglądy konserwacyjne
treść aktualnych aktów prawnych
wykaz uprawnionych operatorów
Decyzja wydana przez UDT:
nie podlega odwołaniu
może zostać zmieniona przez inspektora PIP
podlega możliwości odwołania się przez eksploatującego
każda odpowiedź jest niepoprawna
Do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje może przystąpić osoba, która:
złożyła wniosek o sprawdzenie kwalifikacji
ukończyła 18 lat
nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do obsługi urządzeń technicznych
Po zakończonym badaniu technicznym z wynikiem pozytywnym inspektor UDT:
przedłuża ważność świadectwa kwalifikacji operatora
oznakowuje urządzenie naklejką, która jest zezwoleniem na użytkowanie urządzenia
informuje użytkownika pisemnie w dzienniku konserwacji, że wyraża zgodę na eksploatację urządzenia
sporządza protokół z wykonanych czynności i wydaje decyzję administracyjną zezwalającą na eksploatację
Zaświadczenia kwalifikacyjne:
są ważne bezterminowo
są terminowe z okresem ważności uzależnionym od ilości uzyskanych punktów na egzaminie
są terminowe z okresem ważności zgodnym z zapisami rozporządzenia w sprawie trybu sprawdzenia kwalifikacji
są ważne przez okres 15 lat
Dokonujący przeróbek urządzenia technicznego bez uzgodnienia z organem właściwej jednostki dozoru technicznego:
podlega karze grzywny lub ograniczenia wolności
podlega ukaraniu mandatem karnym
nie podlega karze
wszystkie odpowiedzi są niepoprawne
Kto dopuszcza do eksploatacji urządzenie techniczne bez ważnej decyzji zezwalającej na eksploatację:
nie podlega karze, jeżeli nie dojdzie do wypadku
podlega wyłącznie karze grzywny
podlega karze więzienia
Instrukcja eksploatacji to:
zbiór informacji niezbędnych do bezpiecznej eksploatacji urządzenia udostępniany przez producenta
zbiór zaleceń wydawanych przez Urząd Dozoru Technicznego
instrukcja, którą musi stworzyć użytkownik urządzenia
Zaświadczeń kwalifikacyjnych do obsługi nie wymaga się:
jeżeli urządzenie jest obsługiwane przez jego właściciela
jeżeli wszystkie mechanizmy urządzenia mają napęd ręczny
jeśli urządzenie jest wykorzystywane do celów prywatnych, nie zarobkowych
od osób po 60 roku życia
Osoba posiadająca zaświadczenia kwalifikacyjne może obsługiwać:
tylko urządzenia wymienione w zakresie uprawnienia
wszystkie urządzenia podlegające dozorowi technicznemu
inne urządzenia podlegające dozorowi technicznemu za zgoda pracodawcy
wszystkie UTB o udźwigu do 3,2 t
odmówić obsługi urządzenia, jeżeli wygasła decyzja zezwalająca na eksploatację tego urządzenia
zawsze stosować się do poleceń przełożonego nakazujących eksploatację urządzenia
stosować się do zapisów zawartych w instrukcji eksploatacji
Zaświadczenie kwalifikacyjne do obsługi urządzeń technicznych są:
ważne na terenie Unii Europejskiej
ważne z dowodem tożsamości
bezterminowe
Obsługujący który jest świadkiem wypadku ma obowiązek:
udzielić pomocy ofierze (lub ofiarom) wypadku
zabezpieczyć miejsce zdarzenia
powiadomić przełożonego
Obsługującemu nie wolno:
podnosić ładunków, których masy nie potrafi określić
kontrolować stanu technicznego urządzenia
dokonywać oględzin zewnętrznych urządzenia
Formami dozoru technicznego są:
dozór pełny, dozór uproszczony, dozór ograniczony
badanie odbiorcze, badanie okresowe i badanie doraźne
UDT, TDT, WDT
Podnoszenie osób urządzeniami, które zostały zaprojektowane i wykonane wyłącznie do podnoszenia ładunków:
jest dopuszczalne, po zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa
jest dopuszczalne, po uzgodnieniu z organem właściwej jednostki dozoru technicznego szczegółowych warunków eksploatacji
jest dopuszczalne jednorazowo na pisemne polecenie przełożonego
Podnoszenie ładunków za pomocą dwóch lub więcej UTB:
jest dopuszczalne, pod warunkiem opracowania przez eksploatującego szczegółowych warunków eksploatacji, opisujących czynności organizacyjno-techniczne minimalizujące ryzyko
jest zawsze dopuszczalne jeżeli masa ładunku nie przekracza sumy udźwigów wykorzystywanych urządzeń
jest dopuszczalne jeżeli masa ładunku nie przekracza połowy udźwigu każdego z wykorzystanych urządzeń
nie jest nigdy dopuszczalna
Przebywanie osób pod ładunkiem przenoszonym jest:
zawsze niedozwolone
dozwolone dla osób kontrolującej spód ładunku
dozwolone jeżeli współczynnik bezpieczeństwa cięgien wynosi nie mniej niż 5
dozwolone jeżeli współczynnik bezpieczeństwa cięgien wynosi nie mniej niż 7
Przenoszenia ładunków nad osobami jest:
dozwolone pod warunkiem uzyskania pisemnego zezwolenia od osoby kierującej transportem
dozwolone, po zapewnieniu współczynników bezpieczeństwa dla cięgien i urządzeń chwytnych większych niż 10
dozwolone pod warunkiem powiadomienia osób i wyposażeniu ich w środki ochrony indywidualnej
właściciel urządzenia
PIP
Komisja egzaminacyjna powiadamia osobę zainteresowaną o wyniku egzaminu:
w ciągu 7 dni po egzaminie w formie pisemnej
bezpośrednio po egzaminie
w ciągu 14 dni po egzaminie w formie elektronicznej
listem poleconym lub pocztą elektroniczną po upływie 30 dni roboczych od daty egzaminu
Dziennik konserwacji powinien być prowadzony:
tylko w formie papierowej
w formie elektronicznej lub papierowej
tylko w formie elektronicznej
przez obsługującego
Instrukcja stanowiskowa:
jest zawsze dostarczana wraz z instrukcją obsługi przez producenta urządzenia
stanowi niepisany zbiór zwyczajów przyjętych w zakładzie pracy
jest wydawana przez pracodawcę i zawiera szczegółowe wskazówki dotyczące bhp na stanowisku pracy
nie dotyczy operatorów urządzeń mobilnych
Po upływie terminu ważności zaświadczenia kwalifikacyjnego do obsługi urządzenia obsługujący:
może obsługiwać UTB o ile kontynuuje pracę u tego samego pracodawcy
może obsługiwać UTB o ile złoży wniosek o wydanie kolejnego zaświadczenia
może obsługiwać UTB dopiero po uzyskaniu nowego zaświadczenia kwalifikacyjnego
składa wniosek o przedłużenie terminu ważności zaświadczenia kwalifikacyjnego
Przedłużenie ważności zaświadczenie kwalifikacyjnego następuje:
na pisemny wniosek obsługującego
automatycznie po upływie terminu ważności zaświadczenia
na pisemne zgłoszenie pracodawcy obsługującego
po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym
Udźwig UTB to parametr urządzenia bezpośrednio związany z:
maksymalną wysokością podnoszonego ładunku
maksymalną objętością podnoszonego ładunku
maksymalną masą podnoszonego ładunku
iloczynem masy i objętości podnoszonego ładunku
Masa netto 1000 l wody wynosi ok:
800 kg
900 kg
1000 kg
1100 kg
Masa ładunku składającego się z 40 opakowań po 25 kg każdy wynosi:
Masa 60 kartonów po 20 kg każdy wynosi:
1200 kg
Masę podnoszonego ładunku można określić na podstawie:
zawieszki zbiorczej znajdującej się na transportowanym ładunku
przeliczając uwzględniając ciężar właściwy i objętość
dokumentacji przewozowej i magazynowej
Informacja dotycząca udźwigu urządzenia może być zawarta:
w instrukcji eksploatacji
na tabliczce znamionowej
na urządzeniu technicznym
Prawidłowe określenie jednostki udźwigu to:
kg
Pa
mth
mm
Łącznik suwnicy:
powinien znajdować się na moście suwnicy
może być zastąpiony łącznikiem awaryjnego zatrzymania „STOP”
powinien posiadać możliwość zablokowania w stanie załączonym
powinien posiadać możliwość zablokowania w stanie rozłączonym
Łapy oporowe to:
elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się pod koła suwnicy obcych przedmiotów
elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy lub jego osi
elementy służące do zabezpieczenia suwnicy przed niezamierzonym przemieszczeniem
elementy zabezpieczające konstrukcję torowiska
Zgarniacze to:
elementy zabezpieczające przed skutkami pęknięcia koła jezdnego suwnicy
Kleszcze szynowe to:
elementy służące do zabezpieczenia przed dostaniem się po koła suwnicy obcych przedmiotów
Jakie są różnice między wciągnikiem a wciągarką?
wciągnik – zwarta budowa, wciągarka – zabudowana na ramie, widoczne podzespoły
wciągnik - zabudowana na ramie widoczne podzespoły, wciągarka – zwarta budowa
nie ma żadnej różnicy, to te same urządzenia
Zabezpieczeniami elektrycznymi stosowanymi w budowie suwnic są:
zgarniacze szynowe
łapy oporowe
silniki mechanizmów suwnicy
łączniki krańcowe
Zabezpieczeniami mechanicznymi stosowanymi w budowie suwnic są:
rezystory rozruchowe
łączniki STOP
hamulce bezpieczeństwa
Jaki element konstrukcji nośnej łączy czołownice?
reduktor
wciągnik
wciągarka
dźwigar
Gdzie montowane są łapy oporowe?
na podeście suwnicy
do pasa dolnego czołownicy
na końcach torowiska
na opornikach/rezystorach rozruchowych
Ile elementów dociskających linę powinno być zamontowanych na bębnie linowym?
zgodnie z dokumentacją producenta
minimum 4
więcej niż 3
4 na odcinku co najmniej 1,5 zwoju liny na bębnie
Łącznik główny nie powinien rozłączać obwodów:
zasilania silników jazdy
sterowania suwnicy
zasilania suwnicy
oświetlenia suwnicy
Głównymi elementami konstrukcji nośnej suwnicy są:
czołownice i dźwigary
odboje i dźwigary
liny nośne oraz zblocze hakowe
żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
Do czego służy blokada zerowa?
uniemożliwia załączenie stycznika głównego, kiedy chociaż jeden z nastawników nie znajduje się w pozycji neutralnej
powoduje odcięcie zasilania suwnicy w sytuacji awaryjnej
uniemożliwia zmianę położenia dźwigni sterowniczej, kiedy nie jest załączony stycznik główny
zapewnia prawidłowe zerowanie stalowej konstrukcji suwnicy
W mechanizmach podnoszenia suwnic ogólnego przeznaczenia powinno się stosować hamulce:
automatyczne
taśmowe
trzy hamulce bębnowe
minimum dwa hamulce tarczowe
Łącznik STOP:
rozłącza całkowicie zasilanie suwnicy
jest łącznikiem bezpieczeństwa
rozłącza obwód chwytnika elektromagnetycznego
musi powracać samoczynnie do pozycji wyjściowej po jego zwolnieniu
„Łącznik suwnicy” powinien znajdować się:
na moście suwnicy
w kabinie sterowniczej
w miejscu ogólnie dostępnym, na poziome roboczym
w bezpośrednim sąsiedztwie szafy sterowej
Elementami zabezpieczającymi typu mechanicznego są:
zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe
zderzaki, odboje, zgarniacze szynowe
zderzaki, odboje, barierki ochronne
Które z wymienionych poniżej elementów są zabezpieczeniami typu mechanicznego?
zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe, zabezpieczenie gardzieli haka, ogranicznik udźwigu
zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, wyłącznik główny, zabezpieczenie gardzieli haka, osłony
zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe, zabezpieczenie gardzieli haka, osłony
zderzaki, odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łączniki końcowe i krańcowe
O ile producent nie określa inaczej, ile wynosi dopuszczalne wytarcie gardzieli haka suwnicy ogólnego przeznaczenia?
5%
3%
10%
7%
O ile producent nie określa inaczej, ile wynosi dopuszczalne rozwarcie gardzieli haka?
2%
Jakie zabezpieczenia mechaniczne znajdują się na czołownicy?
zderzaki, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe
odboje, kleszcze przeciwwiatrowe, łapy oporowe
zderzaki, łapy oporowe, hamulce
zderzaki, odboje, łapy oporowe, kleszcze szynowe
O ile producent nie określa inaczej, ile wynosi dopuszczalne zmniejszenie średnicy liny ze względu na wytarcie zewnętrznej warstwy drutów?
do 3%
10% ale nie więcej niż 5mm
do 15%
do 7%
Czy każda suwnica pracująca na zewnątrz powinna być wyposażona w wiatromierz?
tak
nie
zależy od rodzaju sterowania (z kabiny czy z poziomu roboczego)
nie, jeśli posiada kleszcze wiatrowe
Czy każda suwnica pracująca na zewnątrz powinna być wyposażona w kleszcze przeciwwiatrowe?
tak, jeśli jej rozpiętość przekracza 25 m
w kleszcze przeciwwiatrowe wyposażone są wyłącznie suwnice bramowe i półbramowe
Czy każda suwnica sterowana z kabiny musi posiadać blokadę zerową?
zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników
blokada zerowa nie jest wymagana, gdy po zaniku napięcia stycznik główny rozłącza się automatycznie
zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników bez sprężyn zwrotnych
tylko przy napędzie falownikowym wszystkich mechanizmów suwnicy
Łącznik bezpieczeństwa "STOP" służy do:
zabezpieczenia suwnicy przed nieuprawnionym użyciem po zakończeniu pracy
bezzwłocznego zatrzymania pracy urządzenia w sytuacjach awaryjnych
w razie awarii hamulca zasadniczego uruchamia hamulce awaryjne
wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
Zderzaki suwnicy to:
nieruchome elementy bezpieczeństwa znajdujące się na końcu torowiska
mechaniczne elementy bezpieczeństwa umieszczone na czołownicy
zarówno elementy umieszczone na końcach torowisk, jak i zainstalowane na czołownicach
Kompletne sprawdzenie hamulca mechanizmu podnoszenia polega na:
podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig urządzenia na wysokość 2 m, a następnie jego opuszczeniu w kierunku dół i nagłym zatrzymaniu
podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig na niewielką wysokość, tak aby ładunek stracił kontakt z podłożem i obserwacji czy ładunek samoczynnie nie opada, a następnie uniesieniu
zasterowaniu mechanizmu opuszczania bez podwieszonego obciążenia w kierunku dół i obserwacji czy dojdzie do zatrzymania zblocza nim dotknie ono poziomu roboczego
zasterowaniu mechanizmu opuszczania bez podwieszonego obciążenia w kierunku góra i obserwacji czy dojdzie do zatrzymania zblocza nim dotknie ono poziomu roboczego
Zadaniem łapy oporowej jest:
zatrzymanie suwnicy w przypadku niezadziałania wyłącznika krańcowego jazdy mostem suwnicy
zabezpieczenie suwnicy bramowej przed skutkami podmuchów silnego wiatru
zabezpieczenie wciągnika lub wciągarki przed upadkiem w przypadku zerwania liny
zabezpieczenie suwnicy przed skutkami pęknięcia koła jezdnego
Blokada zerowa suwnic sterowanych z kabiny uniemożliwia:
uruchomienie urządzenia przez nieuprawione osoby
samoczynne uruchomienie urządzenia po pojawieniu się napięcia w układzie sterowania
wyłączenie układu sterowania suwnicy w przypadku uruchomienia kleszczy przeciwwiatrowych
pracę suwnicą w przypadku wykrycia braku zerowania
Do czego służą zabezpieczenia przeciwwiatrowe?
chronią przed skutkami uderzenia pioruna w konstrukcję suwnicy
chronią przed niezamierzonym przemieszczeniem suwnicy
do zamierzonego wyhamowania mechanizmu jazdy suwnicy w czasie pracy
do unieruchomienia konstrukcji mostu w celu bezpiecznego wykonania pracy suwnicą podczas silnego wiatru
Na zdjęciu przedstawiono suwnicę:
wspornikową
bramową
natorową z wysięgnicą
półbramową
Łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra":
odpowiada za wyhamowanie ładunku podczas cyklu podnoszenia
ułatwia pracę operatora, który nie musi obserwować ładunku w górnym położeniu, ponieważ łącznik krańcowy automatycznie wyłączy podnoszenie w odpowiednim momencie
służy do ochrony suwnicy przed uszkodzeniem i zerwaniem liny
Co oznacza napis na moście suwnicy Q = 10 t + 10 t?
suwnica posiada udźwig nominalny 10 t
suwnica posiada masę 10 t oraz udźwig nominalny również 10 t
suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia
udźwig suwnicy w zależności od ilości pasm liny nośnej wynosi 10 t lub 20 t
Co to jest blokada krzyżowa w kasecie sterującej?
blokada ta uniemożliwia jednoczesne uruchomienie przeciwnych kierunków ruchu mechanizmu
blokada ta oznacza, że przed uruchomieniem kasety należy wcisnąć przycisk "X"
blokada uniemożliwiająca sterowanie suwnicą z dwóch miejsc jednocześnie
blokada krzyżowa w kasecie sterującej to odpowiednik blokady zerowej w suwnicy kabinowej
Nastawniki to elementy suwnicy służące do:
ustawiania suwnicy równolegle na torowisku
sterowania zdalnego mechanizmami suwnicy
sterowania pośredniego mechanizmami suwnicy
sterowania bezpośredniego mechanizmami suwnicy
Mechanicznym ogranicznikiem jazdy suwnicy montowanym na torze jezdnym jest:
łapa oporowa
łącznik krańcowy
odbój
zderzak
Ile wynosi udźwig nominalny suwnicy o oznaczeniu Q=10/3,2 t ?
10 t
13,2 t
3,2 t
przy połączeniu w gwiazdę 10 t natomiast w trójkąt 3,2 t
Zadziałanie ogranicznika udźwigu spowoduje:
wyłączenie wszystkich mechanizmów suwnicy
wyłączenie mechanizmu podnoszenia w obu kierunkach
wyłączenie ruchu mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra"
Czołownica to element:
suwnicy
wciągnika
wciągarki
zblocza hakowego
O ile producent nie określił inaczej, łączniki krańcowe mechanizmu jazdy suwnicy mają za zadanie:
zatrzymać suwnicę przed najechaniem na przeszkodę lub inną suwnicę
zapobiec przeciążeniu suwnicy
nie dopuścić do najechania na odboje z prędkością nie większą niż 1,5m/s
uniemożliwić uderzenie suwnicy w odbój z prędkością nominalną
Łącznik STOP na stanowisku operatora suwnicy służy do:
wyłączenia ruchów suwnicy w położeniach krańcowych
wyłączenia suwnicy przy pracach konserwacyjnych suwnicy
natychmiastowego zatrzymania suwnicy w sytuacjach niebezpiecznych
aktywowaniu hamulca awaryjnego
W przypadku pracy dwóch lub kilku suwnic na jednym torowisku, zabezpieczenia elektryczne zapobiegające najechaniu suwnic na siebie to:
układ antykolizyjny
ograniczniki obciążeniowe
ograniczniki zwalniania ruchów
Kierunki jazdy w suwnicy sterowanej radiowo powinny być oznaczone:
na konstrukcji suwnicy w miejscu widocznym dla operatora i na pilocie sterowania radiowego
w kabinie suwnicy
przed wejściem na halę, w której pracuje suwnica
na każdym widocznym słupie podporowym torowiska
Skrót GNP oznacza:
Graniczna Nominalna Prędkość
ang. Dopuszczalne Obciążenie Robocze
Gniazdo Niskiego Prądu
Grupa Natężenia Pracy
Zabezpieczeniem przed wypadnięciem ładunku z gardzieli haka jest:
przywiązywanie zawiesi do haka
zapadka zabezpieczająca
przy dobrym ułożeniu zawiesi w gardzieli nie wymaga się zabezpieczenia
zawiesie sztywne czyli trawersa
Jakim kolorem powinien być oznaczony łącznik bezzwłocznego zatrzymania STOP?
żółtym
dowolnym
czerwonym
czarno-żółtym
Dźwigar suwnicy to:
maksymalna masa ładunku, jaką może podnieść suwnica
belka, będąca elementem ustroju nośnego suwnicy
zestaw dźwigni do sterowania mechanizmem podnoszenia w suwnicy bramowej
element podporowy podtorza lub torowiska
Jakiego typu haki można stosować w zbloczach?
haki mogą być wykonane z tworzywa sztucznego
haki powinny być wykonane jako kute lub płytowe
haki mogą być wykonane z dowolnego tworzywa
haki dźwignicowe powinny być stalowymi odlewami
W jakich suwnicach nie jest wymagane zastosowanie łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia w kierunku góra?
w suwnicach z wciągarką linową
w suwnicach z wciągnikiem łańcuchowym, w których zastosowano sprzęgło cierne
łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia powinien być bezwzględnie zastosowany we wszystkich suwnicach
we wciągnikach linowych i łańcuchowych o udźwigu do 1000 kg
O ile wytwórca nie określi inaczej, minimalna odległość w jakiej musi zatrzymać się zblocze hakowe, licząc od najniżej położonych elementów suwnicy wynosi:
5 cm
10 cm
20 cm
15 cm
Zderzaki suwnicy montowane są:
na końcu toru jezdnego
na czołownicach
na dźwigarach
na podłużnicach
Jaka jest dopuszczalną liczba widocznych pęknięć haka suwnicy?
0
1
2
Elementem bezpieczeństwa montowanym w mechanizmie podnoszenia suwnic może być:
ogranicznik udźwigu
łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia
sprzęgło cierne przeciążeniowe
Oznaczenie udźwigu suwnicy 8t+8t informuje o tym, że:
suwnicą można podnieść ładunek o masie 16 t na jednym z dwóch mechanizmów podnoszenia
suwnicą można podnieść ładunek o masie nie przekraczającej 16 t przy założeniu, że wykorzystujemy jednocześnie oba mechanizmy podnoszenia, a żaden z nich nie jest przeciążony
każdym z mechanizmów podnoszenia suwnicy można podnieść ładunek o masie 16 t
udźwig nominalny suwnicy wynosi 8 t
Do podstawowych parametrów wciągnika należy:
udźwig
wysokość podnoszenia
prędkość ruchów roboczych
Sprawdzenie blokady zerowej:
przeprowadza się przy wciśniętym przycisku STOP
przeprowadza się z obciążeniem znamionowym
nie wymaga przestawiania dźwigni sterowania - blokada jest sprawdzana w pozycji neutralnej dźwigni
wymaga przestawiania wszystkich nastawników we wszystkich kierunkach
Podczas sprawdzenia blokady zerowej:
łącznik główny suwnicy musi być załączony
przycisk załącz w kabinie musi być wciśnięty i zablokowany
ładunek jest podnoszony powyżej poziomu roboczego
musi być wciśnięty przycisk STOP
Czy obsługującemu wolno w pewnych sytuacjach przeciążać suwnicę podczas pracy?
tak, podczas prób przed rozpoczęciem pracy
tak, na pisemne polecenie przełożonego
tak, ale sporadycznie
nie, jest to zabronione
Czy zawiesie można zaczepić na końcu haka (na rogu haka)?
tak, po upewnieniu się że zawiesie nie wypadnie
nie, nigdy
tak, gdy nie stwarza to niebezpieczeństwa
tylko w przypadku haków z zabezpieczeniem w postaci zapadki
Podnoszenie ładunków przez otwór w stropie z niżej położonej kondygnacji:
jest dopuszczalne po spełnieniu odpowiednich warunków
jest absolutnie niedopuszczalne
jest dopuszczalne wyłącznie w odniesieniu do suwnic o udźwigu poniżej 250 kg
nie zapewnia ciągłości kinematycznej, więc jest niedozwolone
Podczas załadunku samochodu ciężarowego za pomocą suwnicy kierowca pojazdu powinien znajdować się:
w kabinie pojazdu
na podstawie ładunkowej pojazdu
w dowolnym miejscu zakładu pracy
poza strefą pracy suwnicy
W przypadku rozkołysania ładunku należy:
zaczekać aż ładunek przestanie się kołysać ostrzegając osoby znajdujące się w pobliżu o zagrożeniu uderzeniem
za wszelką cenę zatrzymać ładunek ręcznie, jeżeli jest to ładunek o dużych gabarytach należy poprosić o pomoc innych pracowników
wygasić rozkołysanie ładunku poprzez właściwy ruch suwnicą lub wciągnikiem
odłożyć go natychmiast na podłoże
Metr sześcienny stali w przybliżeniu waży:
4,5 - 5,0 t
1,0 t
7,5 - 7,9 t
Ładunek blach stalowych o objętości 0,5 metra sześciennego:
podniesiemy suwnicą o udźwigu co najmniej 0,5 t
podniesiemy suwnicą o udźwigu nie mniejszym niż 4 tony
należy użyć suwnicy specjalnego przeznaczenia o dowolnym udźwigu
żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
W przypadku podnoszenia dużego ładunku i obecności przy tej czynności kilku hakowych wydających polecenia operatowi suwnicy należy:
nie jest dopuszczalny udział więcej niż jednego hakowego podczas operacji podnoszenia ładunku
wykonywać polecenia jednego, wyznaczone wcześniej hakowego, z wyjątkiem sygnału STOP, który może wydać każdy z hakowych
wykonywać polecenia wszystkich hakowych, z wyjątkiem sygnału STÓJ, który może wydać tylko jeden wyznaczonych wcześniej hakowy
wykonywać polecenia według kolejności ich wydania
Ładunki wolno składować:
w dowolnym miejscu, pod warunkiem, że gabaryty ładunku na to pozwalają
na drogach transportowych
tylko w miejscach do tego przeznaczonych
w miejscach wyznaczonych przez inspektora UDT
Suwnica z chwytnikiem pneumatycznym może służyć do podnoszenia:
tylko blach ferromagnetycznych
tylko tafli szkła
blach z dowolnego materiału jak i tafli szkła
wyłącznie tworzyw sztucznych o gładkiej strukturze powierzchni zewnętrznej
Próba hamulca mechanizmu podnoszenia jest negatywna jeśli:
szczęki hamulcowe oraz tarcza hamulcowa nie są nasmarowane
po zluzowaniu hamulca odległość między okładzinami ciernymi a tarczą hamulcową jest jednakowa i nie większa niż podana w dokumentacji
przy zaciśniętych szczękach hamulcowych skok zwory luzownika jest wykorzystywany w 80%
ładunek o masie równej udźwigowi lub mniejszej nie jest utrzymywany na zadanej wysokości
O ile producent nie przewidział inaczej, łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia w kierunku „dół” powinien być tak ustawiony aby:
na bębnie pozostało co najmniej 1,5 m liny
na bębnie pozostało co najmniej 2,5 m liny razem z odcinkiem wykorzystanym do jej zamocowania
na bębnie pozostało co najmniej 1,5 zwoju liny nie licząc odcinka wykorzystanego do jej zamocowania
na bębnie pozostało co najmniej połowa długości liny
Istotnym kryterium zużycia haka jest:
pęknięcie
rozwarcie gardzieli haka
zmniejszenie przekroju w części chwytnej
Sprawdzenie łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra" wykonuje się:
z obciążeniem nominalnym
bez obciążenia
z obciążeniem 110%
z największym dostępnym w danym momencie ładunkiem nieprzekraczającym udźwigu suwnicy
Pęknięta splotka liny nośnej suwnicy powoduje, że:
można pracować do końca bieżącego załadunku/rozładunku lub do końca zmiany
można pracować tylko do czasu wymiany liny na nową
można pracować tylko pod warunkiem, że pozostałe splotki oraz rdzeń nie zostały uszkodzone
należy natychmiast zakończyć pracę
Poniższy rysunek przedstawia cechę:
zawiesia łańcuchowego
zawiesia linowego
zawiesia pasowego
trawersy specjalistycznej
Trawersa służy do:
podnoszenia ładunków specjalnych np. arkuszy blachy
podnoszenia długich ładunków, przy których użycie zwykłych zawiesi jest niemożliwe lub utrudnione
podnoszenia ładunków przekraczających udźwig nominalny urządzenia
Minimalny udźwig urządzenia dźwignicowego podnoszącego ładunek o masie 24 t przy użyciu przedstawionej trawersy wynosi:
20,0 t
25,2 t
30,0 t
Skrót DOR oznacza:
dopuszczalne obciążenie robocze
dopuszczalne obciążenie robocze cięgna przy kącie wierzchołkowym alfa 120°
dozwolona obsługa ręczna
dokumentacja techniczno-ruchowa
Ładunek na haku dwurożnym należy zawiesić:
tak, aby oba rogi były jednakowo obciążone
tak, aby różnica w obciążeniu poszczególnych rogów haka nie była większa niż 30 %
wyłącznie przy użyciu specjalnego zawiesia do haka dwurożnego
tylko przy użyciu zawiesi łańcuchowych
Na redukcję DOR zawiesia wielocięgnowego wpływa:
Ilość wykorzystanych cięgien
dodatkowe obostrzenia eksploatacyjne zawarte w instrukcji zawiesia
kąt rozwarcia cięgien
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A dla zawiesia linowego:
6,0 t
5,0 t
7.0 t
3,5 t
2,0 t
7,0 t
10,0 t
Na rysunku pokazana jest:
tabliczka znamionowa zawiesia łańcuchowego dwucięgnowego
tabliczka znamionowa zawiesia łańcuchowego, o udźwigu maksymalnym 2 500 kg
tabliczka znamionowa zawiesia łańcuchowego, o udźwigu maksymalnym 3 550 kg
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A (kat α) dla zawiesia dwucięgnowego:
100°
90°
70°
50°
120°
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A (DOR w oparciu o kąt α ) dla zawiesia dwucięgnowego:
70%
90%
110%
50%
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A (DOR w oparciu o sposób zawieszenia ) dla zawiesia pasowego:
1,4
0,8
Wskaż, który ze sposobów podwieszenia ładunku jest prawidłowy:
Rys A
Rys B
Obydwa sposoby są poprawne
Obydwa sposoby są niepoprawne
Wskaż, który ze sposobów podwieszenia ładunku przy pomocy zawiesia linowego jest prawidłowy:
Poniższy rysunek przedstawia:
osprzęt wymienny montowany do głowic urządzeń dźwignicowych
element układu podnoszenia wózków jezdniowych podnośnikowych
zawiesie specjalistyczne do transportu ładunków umieszczonych na paletach transportowych
zawiesie specjalistyczne do transportu rur stalowych i betonowych
chwytak kleszczowy do przeładunku złomu
element kleszczy szynowych
Przedstawione na rysunku zawiesie specjalistyczne służy do:
podnoszenia arkuszy blach stalowych
podnoszenia prętów stalowych
podnoszenia elementów betonowych
podnoszenia elementów z tworzywa sztucznego
Za prawidłowy dobór zawiesia odpowiada:
hakowy
obsługujący (dotyczy sytuacji, gdy obsługujący jest odpowiedzialny za podhaczenie ładunku)
zakładowe służby BHP
Zawiesia podlegają przeglądom okresowym w terminach:
co 30 dni
co 2 miesiące
nie podlegają przeglądom okresowym
zgodnych z zapisami instrukcji eksploatacji zawiesi
Wybór rodzaju zastosowanego zawiesia zależy od:
rodzaju przenoszonego materiału
dostępności zawiesia i odległości pomiędzy miejscem pracy, a miejscem jego składowania
warunków środowiskowych miejsca pracy zawiesia np. temperatury, promieniowania UV, wilgotności powietrza
Przed rozpoczęciem pracy obsługujący ma obowiązek:
w oparciu o masę podnoszonych ładunków dobrać zawiesie z odpowiednim DOR
w oparciu o rodzaj podnoszonych ładunków dobrać zawiesie o właściwej budowie
dokonać oceny stanu technicznego zawiesia pod kątem jego zużycia
Zawiesie to:
element umożliwiający transportowanie ładunku
element umieszczony pomiędzy dźwignicą a ładunkiem
element, którego masę należy uwzględnić przy podnoszeniu ładunku
Zawiesia możemy podzielić:
ze względu na materiał, z którego zostały wykonane
ze względu na ilość cięgien nośnych
ze względu na rodzaj cięgien
DOR zawiesia pasowego można określić:
testując wytrzymałość ciężarem próbnym
mierząc grubość pasa
sprawdzając informację na identyfikatorze/etykiecie
Praca z zawiesiem bez tabliczki znamionowej:
jest zabroniona
jest dopuszczalna pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności
jest dopuszczalna pod warunkiem określenia udźwigu zawiesi na podstawie nr haka
jest dopuszczalna za zgodą konserwatora
Zawiesia łańcuchowe:
mogą być zakończone wyłącznie hakiem
mogą mieć inne zakończenia niż hak, np. szeklę
mogą być stosowane w każdej temperaturze otoczenia
nie wymagają konserwacji
Maksymalny dopuszczalny kąt wierzchołkowy α stosowany w zawiesiu może wynieść:
nie ma ograniczeń, ponieważ wystarczy zmniejszać dopuszczalne obciążenie robocze zawiesia
Maksymalny kąt β w zawiesiu może wynieść:
60°
uwzględnia się wyłącznie kąt α
Wskaż, który ze sposobów podwieszenia ładunku przy pomocy zawiesia linowego jest nieprawidłowy:
Rys C
Rys D
Wskaż, który ze sposobów zamocowania haka jest prawidłowy:
Wskaż, który ze sposobów zamocowania haka jest nieprawidłowy:
Rys A, B, C
Rys A, B, D
Rys A, C, D
Rys A, B, C, D
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż wartość A dla zawiesia dwucięgnowego:
120%
O ile wytwórca nie określi inaczej dopuszczalne kryteria zużycia haków przy zawiesiach to:
rozwarcie o 5% i wytarcie gardzieli o 10%
rozwarcie o 20% i wytarcie gardzieli o 10%
rozwarcie i wytarcie gardzieli o 1%
wymiary haka nie zmieniają się w trakcie eksploatacji
O ile wytwórca nie określi inaczej dopuszczalna ilość pęknięć drutów w zawiesiu linowym wynosi:
1% drutów w splotce na długości 6 średnic i 10% na długości 30 średnic
5 drutów w splotce na długości 6 średnic i 10 na długości 30 średnic
10 % splotek
Które z poniższych uszkodzeń dyskwalifikują zawiesie linowe z dalszej eksploatacji?
pęknięcie splotki w linie
miejscowe zmniejszenie średnicy na skutek przerwania rdzenia liny
deformacja w kształcie koszyka
Wraz ze wzrostem kąta wierzchołkowego α:
dopuszczalne obciążenie robocze rośnie
dopuszczalne obciążenie robocze maleje
dopuszczalne obciążenie robocze pozostaje bez zmian, ponieważ kąt wpływa tylko na udźwig dźwignicy
kąt wierzchołkowy ma tylko znaczenie przy wartości alfa=120 stopni
Kąty α i β w odniesieniu do zawiesi:
są sobie zawsze równe
kąt α stanowi połowę kąta β
kąt β stanowi połowę kąta α
Podnosząc elementy posiadające ostre krawędzie za pomocą zawiesia pasowego należy:
stosować specjalne przekładki zabezpieczające zawiesie przez ostrymi krawędziami
nie wolno stosować zawiesi pasowych
należy podwójnie opasać ładunek, aby nie doszło do przetarcia pasa
stosować tylko zawiesia pasowe poliestrowe
Wartość DOR zawiesia wielocięgnowego jest:
wartością zależną od udźwigu dźwignicy
wartością zmienną i zależy od kąta pomiędzy cięgnami zawiesia
zależna od masy transportowanego ładunku
wartością stałą
Używanie zawiesi w temperaturze powyżej 100°C jest:
dopuszczalne ale w krótkim czasie
jest dopuszczalne o ile zezwala na to instrukcja zawiesia
zabronione
dopuszczalne tylko przy stosowaniu zawiesi łańcuchowych
cechę zawiesia łańcuchowego czterocięgnowego
cechę zawiesia linowego o długości cięgien 10 m
cechę zawiesia specjalnego
Maksymalny DOR przedstawionego zawiesia wynosi:
8,4 t
8,0 t
Maksymalny DOR przedstawionego zawiesia przy kącie wierzchołkowym β 60° wynosi:
4,0 t
Maksymalny DOR przedstawionego zawiesia przy kącie wierzchołkowym β 45° wynosi:
W oparciu o przedstawiony rysunek wskaż poprawny sposób zamocowania haka:
A
B
C
D
Maksymalna masa podnoszonego ładunku przy kącie β wynoszącym 55° nie może przekraczać:
12000 kg
9000 kg
6000 kg
Maksymalna masa podnoszonego ładunku przy kącie β wynoszącym 40° nie może przekraczać:
Maksymalna masa podnoszonego ładunku przy kącie β wynoszącym 50° nie może przekraczać:
Maksymalna masa podnoszonego ładunku przy kącie β wynoszącym 65° nie może przekraczać:
nie wolno podnosić
W oparciu o przedstawiony rysunek określ maksymalną masę ładunku jaką można podnieść przy pomocy zawiesia 4 cięgnowego:
6 t
12 t
odpowiedź a i b jest prawidłowa.
7 t
Które z przedstawionych zawiesi specjalnych można wykorzystać do podnoszenia blach w pozycji pionowej:
RYS. 1
RYS. 2
RYS. 3
RYS. 4
Które z przedstawionego osprzętu do podnoszenia można wykorzystać do podnoszenia blach w pozycji poziomej:
Które z przedstawionego osprzętu do podnoszenia można wykorzystać do podnoszenia dwuteowych dźwigarów stalowych:
Które z przedstawionego osprzętu do podnoszenia można wykorzystać do podnoszenia prętów stalowych o znacznej długości:
Które z przedstawionego osprzętu do podnoszenia można wykorzystać do podnoszenia ładunków składowanych na paletach transportowych:
Które z przedstawionego osprzętu do podnoszenia można wykorzystać do podnoszenia arkusza blachy w pozycji poziomej:
RYS. 1 i RYS. 2
RYS. 2 i RYS. 3
RYS. 3 i RYS 4
RYS. 4 i RYS 1
Na zdjęciu poniżej symbol α oznacza:
kąt rozwarcia cięgien zawiesia
maksymalny kąt wierzchołkowy
wartość określającą udźwig zawiesia
DOR zawiesia
Na zdjęciu poniżej symbol β oznacza:
długość zawiesia
kąt odchylenia cięgien od pionu
zawiesie łańcuchowe dwucięgnowe
wszystkie odpowiedzi są nieprawidłowe
Które z poniższych warunków musi bezwzględnie spełniać zawiesie do przemieszczania ładunku:
udźwig zawiesia nie może być mniejszy od masy podnoszonego ładunku
długość zawiesia musi zapewnić aby kąt rozwarcia zawiesia nie był większy niż 120°
zawiesie musi posiadać czytelną cechę znamionową
Obsługujący przed rozpoczęciem pracy suwnicą powinien:
przeprowadzić próbę dynamiczną z obciążeniem 110% udźwigu
sprawdzić skok luzownika hamulca
zmierzyć rozwarcie gardzieli haka
sprawdzić działanie hamulców z ładunkiem jaki będzie transportował
W przypadku awarii suwnicy z ładunkiem na haku obsługujący powinien wykonać następujące czynności:
zabezpieczyć teren
wyłączyć zasilanie suwnicy
wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
Obsługującemu zabrania się:
wykorzystywania maksymalnej prędkości jazdy suwnicy
przenoszenia ładunków nad ludźmi
pracy w trakcie opadów deszczu
kojarzenia ruchów roboczych przewidzianego instrukcją
Sprawdzanie działania łączników krańcowych:
należy wyłącznie do obowiązków konserwatora
należy przeprowadzić tylko na największych stopniach jazdy
przeprowadza się tylko podczas kontroli UDT
należy przeprowadzić przed przystąpieniem do pracy
Próbę hamulca przeprowadza się:
przed rozpoczęciem pracy suwnicą
tylko przy badaniach przeprowadzanych przez UDT
tylko po wymianie liny
tylko w obecności konserwatora
W przypadku gdy splotka w linie zostanie wyciśnięta:
należy niezwłocznie wstrzymać pracę suwnicą
linę można zabezpieczyć dodatkowymi elementami
można ją używać, lecz nie należy wykonywać gwałtownych ruchów
można ją eksploatować z ograniczonym do połowy udźwigiem
Gdy suwnica ulegnie uszkodzeniu:
należy przerwać pracę
można kontynuować pracę z zachowaniem szczególnej ostrożności
można kontynuować pracę ale należy zmniejszyć udźwig o połowę
można ją eksploatować na pisemne polecenie przełożonego
Próbę łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia w kierunku góra wykonuje się:
z ładunkiem równym 50% udźwigu nominalnego b
z ładunkiem równym 100% udźwigu nominalnego
bez ciężaru
z największym dostępnym aktualnie ciężarem nieprzekraczającym udźwigu
Ogranicznikiem ruchów roboczych mechanizmów suwnicy jest:
łącznik awaryjnego zatrzymania „STOP”
Po zakończonej pracy, zblocze hakowe :
pozostawiamy w górnym skrajnym położeniu
pozostawiamy bez ładunku i zawiesi na haku, na bezpiecznej wysokości
możemy pozostawić z zawiesiami zawieszonymi na haku
podwieszamy na dedykowanym wieszaku w miejscu postoju suwnicy
Co oznacza informacja 20/5 t umieszczona na suwnicy?
udźwig suwnicy wynosi 5 t, a wysokość podnoszenia 20 m
udźwig suwnicy wynosi 20 t z możliwością krótkotrwałego jej przeciążenia o 5 t
udźwig suwnicy wynosi łącznie 25 t
Co oznacza napis na suwnicy 25 t + 5 t?
suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia, jeden o udźwigu 25 t, drugi 5 t i można pracować nimi jednocześnie
suwnica posiada jeden mechanizm podnoszenia o udźwigu 25 t, który można maksymalnie przeciążyć o 5 t
suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia, jeden o udźwigu 25 t, drugi 5 t i nie można nimi pracować jednocześnie
Na jakiej wysokości nad osobami można przewieźć ładunek przy użyciu suwnicy?
do 1,0 m pod warunkiem, że osoba ma kask na głowie
jest to niedopuszczalne
jak najwyżej, tak aby nie zahaczyć o głowę osoby znajdującej się pod ładunkiem
w zależności od zapisów instrukcji obsługi urządzenia
Na jakiej wysokości nad przeszkodami (np. maszynami) zaleca się przewieźć ładunek przy użyciu suwnicy?
na bezpiecznej wysokości, pod warunkiem, że na trasie przejazdu nie znajdują się ludzie
200 cm
w każdym przypadku na maksymalnej wysokości podnoszenia
W jakim celu stosuje się blokadę zerową nastawników?
blokada zerowa zabezpiecza suwnicę przed nieautoryzowanym użyciem
blokadę zerową stosuje się w celu zabezpieczenia suwnicy przed przeciążeniem
blokada zerowa zabezpiecza suwnicę przed zbyt silnym wiatrem
zabezpiecza przed samoczynnym rozruchem mechanizmów w wyniku pojawienia się napięcia, gdy dźwignie sterownicze nie znajdują się w położeniu zerowym, po uprzednim jego zaniku
Jak należy zapobiegać wahaniom dużych gabarytowo ładunków?
hakowy trzyma ładunek ręką
operator trzyma ładunek ręką
przy pomocy linki asekuracyjnej przymocowanej do ładunku
Kiedy powinno stosować się trawersę?
jeżeli transportujemy bardzo długie ładunki
jeżeli w przypadku zastosowania zawiesia wielocięgnowego występuje kąt pomiędzy cięgnami zawiesia przekraczający 120°
jeśli dysponujemy zbyt krótkimi zawiesiami
Czy wolno podnosić ładunki tkwiące w ziemi lub przymarznięte?
można, za zgodą kierownika zakładu
nie wolno
można, po uzgodnieniu z hakowym
można, ale w pierwszej kolejności należy ładunek przeciągnąć w poziomie
Czy podczas pracy można pozostawić zawieszony ładunek na haku suwnicy bez nadzoru?
można, bo ładunek nigdy nie spadnie
można, gdy hakowy wyrazi zgodę i wyznaczy odpowiednią strefę niebezpieczną
należy tak postępować w celach ekonomicznie uzasadnionych
Czy można podnosić jeden ładunek przez dwie lub więcej suwnic?
w żadnym przypadku nie wolno podnosić
można, po opracowaniu przez eksploatującego szczegółowych warunków eksploatacji
można po uzgodnieniu z operatorem drugiej suwnicy
można ale wyłącznie z zastosowaniem suwnic specjalnego przeznaczenia
Przenoszenie ludzi wraz z ładunkiem:
jest dozwolone za zgodą i na polecenie kierownika zakładu
jest zabronione, gdy suma ciężaru ładunku i osoby przekracza udźwig suwnicy
jest dozwolone wyłącznie w przypadku gdy zapas udźwigu przekracza 1 tonę a suwnica posiada dwa niezależne hamulce podnoszenia
Sygnał „STOP”, na który należy bezzwłocznie zareagować może podać:
wyłącznie hakowy
wyłącznie sygnalista
dowolna osoba
wyłącznie kierownik zakładu lub budowy
Jak należy zawieszać ładunek na haku dwurożnym?
sposób zawieszenia nie ma znaczenia
tak, aby jedna gardziel była obciążona
tak, aby żadna z gardzieli nie była obciążona
tak, aby obie gardziele były równomiernie obciążone
Do przeciągnięcia ładunku leżącego poza polem pracy suwnicy można użyć:
mechanizmu jazdy mostu
mechanizmu jazdy wózka
mechanizmu podnoszenia
Operator suwnicy, widząc ludzi na trasie przenoszonego ładunku, powinien:
podnieść przenoszony ładunek na taką wysokość, żeby nie zahaczyć o osoby postronne ładunkiem podczas jego przenoszenia
podnieść przenoszony ładunek aż do zadziałania wyłącznika krańcowego "Góra" i sprawdzić, czy te osoby mają założone kaski
ostrzec sygnałem akustycznym osoby znajdujące się w strefie niebezpiecznej i kontynuować pracę
wstrzymać wykonywaną operację do czasu opuszczenia strefy przez osoby postronne
W przypadku stwierdzenia niewłaściwego ustawienia łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia w kierunku góra operator powinien:
zapoznać się z dokumentacją producenta i przeprowadzić regulację
przerwać pracę i zawiadomić przełożonego o konieczności regulacji
kontynuować pracę, regulacja zostanie wykonana przy przeglądzie konserwacyjnym
kontynuować pracę aby zachować ciągłość procesu technologicznego zakładu
Po zakończeniu pracy suwnicą należy:
opuścić hak do zetknięcia się z podłożem
podnieść hak do zadziałania łącznika krańcowego
ustawić suwnicę w miejscu jej stałego postoju i podnieść hak na wysokość nie kolidującą z drogami transportowymi poniżej zadziałania łącznika krańcowego
podnieść zblocze hakowe na wysokość zapewniającą prawidłowe napięcie pasm liny nośnej
Jeżeli podczas przenoszenia ładunku suwnicą operator zauważy samoczynne powolne opuszczanie się ładunku, wówczas:
oznacza to awarię hamulca mechanizmu podnoszenia
oznacza to chwilową obniżkę napięcia zasilania, która minie samoistnie
jest to efekt zadziałania ogranicznika obciążenia
w sterowaniach nastawnikowych jest to sytuacja całkowicie normalna
Kojarzenie ruchów suwnicy to:
próba jednoczesnego uruchomienia podnoszenia i opuszczania haka
umiejętność wygaszenia rozkołysanego ładunku
podstawowy błąd początkujących operatorów suwnic
jednoczesne załączenie ruchu dwóch mechanizmów
Chcąc podnieść ładunek o nieznanej masie należy:
sprawdzić prawidłowość działania ogranicznika udźwigu a następnie podnieść ładunek
prace transportowe wykonywać z prędkością bezpieczną, przenosząc ładunek jak najbliżej podłoża
oszacować masę ładunku
poprosić o pomoc np. operatora wózka widłowego
Próbę hamulca mechanizmu podnoszenia wykonujemy:
tylko po zakończeniu pracy
przed pierwszym podjęciem ładunku i przy podnoszeniu ładunku większego od poprzedniego
każdorazowo przy podnoszeniu ładunku
jednorazowo przed rozpoczęciem danej zmiany
Jak należy poprawnie sprawdzić działanie łączników krańcowych w suwnicach dwubiegowych?
1x z szybką prędkością
2x, (1x wolno i 1x szybko)
nie ma potrzeby sprawdzania łączników krańcowych
suwnice nie są wyposażane w łączniki krańcowe
Czy operator suwnicy, wciągnika, wciągarki, po zakończeniu pracy na haku mechanizmu podnoszenia może pozostawić zawiesia:
tak, ale tylko łańcuchowe bądź pasowe
tak, lecz tylko wtedy, gdy zblocze hakowe podniesie dostatecznie wysoko
w zakładach pracy o ruchu ciągłym jest to zalecane
Czy obsługujący może eksploatować urządzenie z uszkodzonym hamulcem mechanizmu podnoszenia:
tak, ale tylko wtedy, gdy podnoszony ładunek ma nieznaczną masę
tak, ale tylko wtedy, gdy podnoszony ładunek ma masę nie przekraczającą udźwigu nominalnego urządzenia
tak, używa wtedy hamulca awaryjnego aktywowanego przyciskiem bezzwłocznego zatrzymania STOP
nie, nie może
Czy obsługujący może podnosić przemieszczany ładunek gdy liny mechanizmu podnoszenia wciągnika, wciągarki, suwnicy nie są w pionie:
tak, pod warunkiem, że kąt odchylenia lin nie przekracza 45°
tak, pod warunkiem, że kąt odchylenia lin nie przekracza 60°
tak, gdyż maksymalny dopuszczalny kąt wynosi 120°
nie może podnosić ładunku
Zabezpieczenia przeciwwiatrowe obsługujący suwnicy zobowiązany jest uruchomić:
wyłącznie wtedy gdy otrzymał od przełożonego informację o silnych wiatrach lub o nadciągającej burzy
zawsze przed rozpoczęciem pracy w warunkach silnego wiatru
nie powinien uruchamiać, ponieważ to należy do obowiązków konserwatora
zawsze po zakończeniu pracy i/lub opuszczeniu miejsca sterowania
Nad kontenerami w których mogą przebywać ludzie:
wolno przewozić ładunki, pod warunkiem zachowania odległości pionowej 0,5 metra od kontenera
nie wolno przewozić ładunków
wolno przewozić ładunki bez zatrzymywania się nad kontenerami i zachowania odległości pionowej 1 metra od kontenera
W przypadku ograniczonej widoczności miejsca składowania ładunku należy:
odmówić wykonania pracy
skorzystać z pomocy hakowego (sygnalisty)
najpierw spróbować odłożyć bez pomocy hakowego, dopiero gdy się nie uda poprosić go o pomoc
oszacować drogę transportową, a następnie samodzielnie odłożyć ładunek
Blokada zerowa uniemożliwi załączenie suwnicy w przypadku:
ustawienia wszystkich nastawników w położeniu zerowym
ustawienia któregokolwiek nastawnika poza pozycją zerową
niesprawnej instalacji przeciwporażeniowej
złego stanu izolacji przewodów elektrycznych
Strefa bezpieczeństwa suwnicy będącej w ruchu zależy od?
wysokości na jakiej transportowany jest ładunek
prędkości z jaką transportowany jest ładunek
wysokości i prędkości z jaką transportowany jest ładunek
wysokość i prędkość transportowanego ładunku nie ma wpływu na strefę bezpieczeństwa